تست مقاومت خودرو Yangwang U8

Yangwang U8 یک خودرو فوقالعاده قدرتمند است؛ این خودرو شاسیبلند که به عنوان پرچمدار برند لوکس BYD شناخته میشود، چهار موتور الکتریکی، هر کدام برای یک چرخ، دارد. مجموع قدرت این سیستم به ۱٬۱۸۰ اسببخار میرسد و به خودرو اجازه میدهد تا همانند تانک بهصورت ۳۶۰ درجه و به صورت درجا بچرخد؛ قابلیتی مشابه آنچه در نسخه برقی مرسدسبنز G-Class دیده میشود.
این خودرو الکتریکی با سیستم افزایشدهنده بُرد حرکتی، حتی میتواند به صورت کامل زیر آب حرکت کند. برای اثبات توانایی فوقالعاده این خودرو شاسیبلند، Yangwang یک تنه نخل عظیم را روی نسخه بزرگتر و کشیدهتر آن رها کرد و نشان داد که حتی پس از چند ضربه سنگین، آسیب خاصی به بدنه وارد نشده است.
تحمل انرژی عظیم
مدل Yangwang U8L، قیمتی در حدود ۱۸۰ هزار دلار دارد و این مدل را بالاتر از بسیاری نسخههای کادیلاک اسکالید و رنجروور قرار میدهد. با وجود لوکس بودن و امکانات فراوان، شرکت سازنده تمایل داشت تا توان واقعی و استحکام خودرو را با یک آزمایش متفاوت به نمایش بگذارد. آنها تنه یک درخت نخل ۱٬۸۰۰ کیلوگرمی را روی سقف خودرو درست بالای صندلی راننده رها کردند؛ در اولین برخورد، آسیب چندان خاصی به خودرو وارد نشد و صرفاً یک فرورفتگی سطحی روی بدنه آن بوجود آمد.

مردم کدام کشورها بیشترین مالکیت خودرو در جهان را دارند؟ اینفوگرافیک
در آزمایش دوم و سوم، شدت ضربهها به تدریج افزایش یافت، به طوری که فاصله درخت را از خودرو بیشتر کردند و در نهایت به نیروی باورنکردنی ۵۰,۰۰۰ نیوتنمتر رسید (معادل جابهجایی حدود ۱۶٬۷۷۰ کیلوگرم به اندازه ۳۰ سانتیمتر). حتی این میزان انرژی، که باعث جدا شدن کامل تاج درخت نخل شد، ساختار سقف خودرو را تقریباً دستنخورده باقی گذاشت. درها همچنان بهصورت عادی باز شدند و شیشههای درها و سقف پانوراما سالم باقی ماندند.
فراتر از آسیبهای جزئی بدنه و ساختاری، خودرو Yangwang U8 توانست چرخها، تایرها و سیستم تعلیق خود را تا جایی سالم نگه دارد که پس از آزمایش، به حرکت خود ادامه دهد. مشخص نیست که آیا آسیبهای پنهان هم وجود داشته یا خیر، نمیتوان تصور کرد فنرها، کمکفنرها و اجزای کنترل کاملاً بیعیب و نقص باقی مانده باشند، اما این خودرو لوکس شاسیبلند توانست بدون مشکل جدی به مسیر خود ادامه دهد و تنها نقص واضح آن یک فرورفتگی کوچک روی سقف بود.

مقاومت بالا در برابر شرایط سخت و پیچیده
یک کاربر در Electrek اشاره کرد که وزن تنه درخت ۱٬۸۰۰ کیلوگرمی، در مقایسه با وزن کل خودرو (۳٬۵۸۰ کیلوگرم) بسیار کم است و حتی برای آزمایش رسمی مقاومت سقف IIHS هم کافی نیست. اما برخلاف آزمایش استاندارد IIHS که در آن وزن بهصورت تدریجی روی یک صفحه فلزی شیبدار گذاشته میشود، برخورد تنه درخت ناگهانی و شدید بود. شاید این کار بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد، اما چیزی از توانایی و عملکرد U8 کم نمیکند.

خودروها بر چه اساسی نامگذاری میشوند و این نامها چه معنایی دارند؟
همانطور که در آزمایش عبور از آب نیز مشاهده شد، Yangwang صریحاً توصیه نمیکند که شاسیبلند لوکس چندصد هزار دلاری خود را از میان نخلها عبور دهید. هدف اصلی، نشان دادن میزان مقاومت و تضمین ایمنی سرنشینان در شرایط سخت و بحرانی است.

اگر خود را در موقعیتی مشابه و شبیه به یک شهر ویران و سیلزده همانند سناریوی سال ۲۰۱۲ یافتید، احتمالاً ماشین بهتری از U8L برای عبور از آنجا پیدا نخواهید کرد.
تاریخچه پر فراز و نشیب «بی ام دبلیو»؛ از تولید موتور هواپیما تا خودروهای لوکس
گردآوری: کولاک
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کولاک بنویسید.




