وداع با تماشاگر حرفه ای تئاتر و بازیگر دوست داشتنی سینما

شیرین یزدان بخش را همیشه در راهروهای تئاترشهر و تماشاخانه ها می دیدیم، حضورش با هیجان خاصی همراه بود. همیشه از اجراها و بازیها می گفت و قربان صدقه دوستانش می رفت. مهربان بود و علاقه اش به تئاتر وصف ناشدنی.
همشهری آنلاین: سال ۸۸ بود که به پیشنهاد افشین هاشمی بازی در سینما را محک زد و از قضا در بازی اش در فیلم «لطفا مزاحم نشوید» موفق شد. او بعدها در فیلم های مختلف و با کارگردانان مختلف همکاری کرد اما همیشه تئاتر برایش جایگاه خاصی داشت. کم می شد که تئاتری را نمی دید. پای ثابت اجراها در جشنواره های تئاتری بود. سال ۸۹ در دو فیلم «برف روی کاج ها» و «جدایی نادر از سیمین» بازی کرد. او هم نقش مادر را به خوبی ایفا می کرد و این نقش در «بوسیدن روی ماه» همایون اسعدیان به اوج خودش رسید. اما یزدان بخش که همه او را در تئاتر خاله شیرین صدا می زدند. یکی از نقش های متفاوت مادرانه را در «ابد و یک روز» بازی کرد. برای همین دو فیلم نامزد دریافت سیمرغ بازیگر زن نقش دو از جشنواره فیلم فجر شد.
او در طول این سال ها که تماشاگر حرفه ای تئاتر بود، نزدیک به ۳۰ فیلم سینمایی جلوی دوربین رفت. دهه ۹۰ اوج فعالیت های سینمایی یزدان بخش بود. وقتی او را باز هم در تئاترشهر و سالن های نمایشی می دیدیم از فیلم هایی که قرار بود بازی کند، می پرسیدیم. شیرین یزدان بخش در سال های ۹۸ و ۹۹ آخرین فیلم های سینمایی خود را بازی کرد. همکاری با ابراهیم ایرج زاد در فیلم «عنکبوت» که در آن فیلم هم نقش متفاوتی داشت و فیلم طنز «هفته ای یک بار آدم باش» شهرام شاه حسینی که شاید بتوان گفت جز معدود کارهایی بود که یزدان بخش آن را قبول کرد. او در طول فعالیت سینمایی خودش در انتخاب پیشنهادهایی که به او می شد، وسواس داشت. برف، ملبورن، بهمن، آدت نمی کنیم، آبجی، وارونگی، جاده قدیم و آیدا و سارا از دیگر فیلم هایی است که شیرین یزدان بخش در آن بازی کرد.
گردآوری: کولاک
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کولاک بنویسید.





