اخبار روز

واکنش وزیر آموزش وپرورش به آمار بازماندگی از تحصیل

وزیر آموزش و پرورش آمار مربوط به بازماندگی از تحصیل را غیر دقیق دانست و بر لزوم بررسی و پژوهش درباره علل و عوامل این مهم تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین، علیرضا کاظمی روز یکشنبه در بیست‌وششمین جشنواره ملی تجلیل از پژوهشگران، فناوران و آثار پژوهشی برگزیده کشور در اردوگاه شهید باهنر، اظهار کرد: مدیران آموزش و پرورش تحلیل‌های دقیق و علمی از بازماندگی از تحصیل ارائه دهند زیرا آمار موجود، آمار ترک تحصیل واقعی نظام آموزش و پرورش نیست.

ایرنا نوشت: وی ادامه داد: هزاران دانش آموز به خارج از کشور مهاجرت کردند ودر حالی که امروز در سامانه ثبت احوال هستند اما در مدارس حضور ندارند و یا هزاران دانش آموز در مدارس طلاب علوم دینی مشغول به تحصیل هستند اما اطلاعات آنها در سامانه‌های آموزش و پرورش نیست یا صدها دانش‌آموز به دلیل معلولیت جسمی در مدارس نیستند، اما اصلاً امکان تحصیل برای آنها وجود ندارد.

کاظمی تاکید کرد: مدیران کل هوشیار باشند و یک پژوهش در حوزه بازماندگان از تحصیل ارائه دهند تا افرادی که با  نیت‌های مختلف بعضی آمار و اطلاعات را در فضای مجازی منتشر می‌کنند، نتوانند بهره‌برداری سوء با همان نیت مغرضانه خود داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: ساختار پژوهشی و شورای تحقیقات در مناطق و استان ها باید فعال شود چرا که این اقدام بهترین راه برای تقویت و تربیت ذهن و اندیشه نسل آینده کشور را به همراه دارد.

وی بر اهمیت عمیق پژوهش در فرآیند تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: نگاه علمی و مبتنی بر پرسشگری، مبنای اصلی پیشرفت‌های علمی و توسعه هر نظام آموزشی است. امام علی(ع) فرمودند که هیچ راهی بهتر از پژوهش نیست و این اصل، شاخص و معیار رشد یا عقب‌ماندگی نظام‌ها است.

وزیر آموزش وپرورش افزود: با وجود موانع و محدودیت‌های موجود، تلاش‌های ارزشمند و دستاوردهای قابل تقدیری در حوزه پژوهش صورت گرفته است و نباید به این اندازه قناعت کنیم.

کاظمی به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهش تصریح کرد: تحقیقات در حوزه صنعت، فناوری، آموزش و توسعه، کلید پیشرفت و رشد کشور است. کشورهایی که بیشترین سرمایه‌گذاری‌ها را در این حوزه انجام می‌دهند به مراتب سریع‌تر به ترقی می‌رسند. در قرآن و روایات، تاکید فراوان بر پرسشگری و تفکر وجود دارد؛ زیرا آغاز هر راه‌حل، آغاز یک پرسش است.

وی بر لزوم ترویج روحیه علمی، پرسشگری و تفکر انتقادی در ساختار نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم کشور را در مسیر توسعه قرار دهیم، باید فرهنگ پژوهش و سوال کردن را در آموزش و پرورش نهادینه کنیم و دانش‌آموزان و معلمان را به مطالبه‌گری و تحقیق تشویق کنیم.

لزوم تکیه بر نیروی انسانی متبحر و متخصص

معاون پژوهشی وزارت علوم و تحقیقات در این مراسم اظهار کرد: کشف و درک قوانین حاکم بر جهان نیازمند برخورد علمی و خردورزی است؛ قوانینی که ما از طریق ابزارهای علمی، یعنی دانش و تحقیق، باید بر آن‌ها مسلط شویم.

سید مهدی ابطحی با بیان اینکه خداوند با حکمت و عدل، جهان را آفریده است و شناخت قوانین طبیعی، وظیفه و مسئولیت ما است، گفت: تلاش و کوشش، مهمترین ابزار برای تحقق موفقیت است اما نباید صرفاً به دعا کردن بسنده کرد، بلکه باید با تلاش و همت، مسیر زندگی و توسعه را طی کنیم البته این تلاش باید در مسیر صحیح باشد و آن مسیر همان شناخت قوانین هستی است.

وی به تاریخ توسعه جوامع جهان اشاره کرد و گفت: در تمامی سده‌ها، جوامع بر اساس قوانینی که کشف کرده‌اند، پیشرفت کرده‌اند. انقلاب صنعتی اول با اختراع ماشین بخار آغاز شد و کشورهای غربی از آن به سرعت رشد کردند. در انقلاب صنعتی دوم با تولید انبوه و کارخانه‌سازی فاصله آنها با دیگر کشورها بیشتر شد، انقلاب سوم مبتنی بر فناوری‌های الکترونیک و اتوماسیون، فاصله کشورها را بیشتر کرد و اکنون در انقلاب چهارم هستیم؛ انقلابی که بر اینترنت اشیا، فناوری‌های محاسبات ابری، رباتیک و هوش مصنوعی مبتنی است.

ابطحی بیان کرد: پایبندی به بنیان‌های علمی، بستر مناسب و توجه به نیروی انسانی خلاق، کلید موفقیت ما در این حوزه است. سؤال این است که ما چه میزان از این فرصت بهره‌مند هستیم و آیا در فضای آموزش و پژوهش، بستر لازم را داریم؟

معاون وزیر علوم ضمن نگرانی‌ موجود درباره تکیه بر منابع نفت و معدن کشور به جای سرمایه‌های انسانی خلاق، خاطرنشان کرد: کشورهایی که بر منابع طبیعی تکیه می‌کنند، با گذشت زمان فقیرتر و عقب‌مانده‌تر می‌شوند، در حالی‌که کشورها و جوامع با تکیه بر نیروی انسانی خلاق، روز به روز ثروتمندتر خواهند شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر، ما در معرض یک فرصت بزرگ قرار داریم. انقلاب صنعتی چهارم، انقلاب مهندسی، فناوری و تولید پایدار است؛ اگر بتوانیم در مسیر این انقلاب قرار بگیریم، آینده‌ای درخشان در انتظار کشور است. کلید این کار ارزشمند، آموزش صحیح، پژوهش، و سرمایه‌گذاری بر نیروی انسانی است.

ابطحی اظهار کرد: اگر عمر ذخایر نفتی کشور را ۱۳۷ سال ارزیابی کرده و ارزش آن را حدود ۱۰ هزار میلیارد دلار تخمین بزنیم، حدود ۲۵ برابر از ثروت ایلان ماسک بیشتر است اما به واقع تکیه بر ذخایر نفتی و معدنی و عدم حضور در فضای توسعه بین المللی و بی‌توجهی به نیروی انسانی باعث می‌شود که کشور متکی به ذخایر معدنی باشد و هر روز کشور فقیر تر شود درحالی که کشوری که مبتنی بر نیروی انسانی باشد هر روز غنی‌تر خواهد شد. 

وی بر اهمیت نگاه آینده‌نگرانه، از نسل سوم و آینده‌ساز کشور خواست تا با تکیه بر علم، تلاش و همت، کشور را در مسیر توسعه پایدار قرار دهند.

۲۳۳۲۳۶

گردآوری: کولاک
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کولاک بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا