حوادث

مرگ ۳۳۰۰ ایرانی در تصادفات زمستان ۱۴۰۳ | ۵ استان رکوردار فوتی‌های این تصادفات | بیشترین علت تصادفات زمستانی چه بود؟

رئیس پلیس راه فراجا نتایج بررسی طرح زمستانی سال گذشته را تشریح کرد و از رشد بیش از ۴ درصدی تلفات جاده‌ای نسبت به سال قبل از آن خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین، سردار احمد کرمی‌ اسد رئیس پلیس راه فراجا درباره جزئیات طرح زمستانی و وضعیت ترددها و حوادث جاده‌ای کشور اظهار کرد: ما در سال ۱۴۰۳ برای نخستین‌بار حضور میدانی گسترده‌ای را در بیش از ۶۸۰۰ پایگاه ثابت و سیار آغاز کردیم.

وی ادامه داد: همچنین برای نخستین‌ بار طرح زمستانی در ۶ نقطه جدید در استان‌های خوزستان و یزد اجرا شد؛ نقاطی که در سال گذشته به دلیل شرایط اقلیمی در طرح نبودند. تنها در ۳ استان بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به دلیل شرایط آب‌ و هوایی خاص طرح زمستانی اجرا نشد.

  • بخشودگی جریمه‌ طرح زوج و فرد برای ۲ دسته از خودروها + جزئیات
  • همه چیز درباره درباره علت مرگ خانواده سقاب اصفهانی؛ شفاف‌سازی رئیس‌ پلیس | ماجرای ترکیدن لاستیک و مزاحمت یک خودرو

به‌کارگیری بیش از ۹۰ هزار نیروی انسانی در محورهای مواصلاتی

سردار کرمی اسد گفت: استعداد به‌کارگیری ما در سال گذشته بیش از ۹۰ هزار نیروی انسانی بود که در معابر و محورهای مواصلاتی کشور برای مواجهه با شرایط زمستانی حضور داشتند. مجموعه‌های راهداری، اورژانس، امداد و نجات، سایپا و کانون نیز با اعلام ظرفیت کامل تجهیزاتی و انسانی، نقش مهمی در اجرای طرح داشتند.

وی افزود: میزان نیروی انسانی به‌کارگیری‌شده در قیاس با سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱ درصد رشد داشته است. همچنین خودروهای سبک و سنگین امدادی به ترتیب با ۰.۵ و ۳ درصد رشد و توسعه پایگاه‌های ثابت و سیار با ۱۲ درصد افزایش همراه بود. این موضوعات موجب شده ظرفیت عملیاتی ما در طرح زمستانی سال گذشته به شکل قابل توجهی افزایش یابد.

این مقام انتظامی بیان کرد: با وجود افزایش تجهیزات و نیرو، در ترددهای برون‌شهری در زمستان گذشته رشد ۳.۲ درصدی ثبت شد. بیشترین فراوانی تردد نیز در محورهای استان‌های تهران، البرز، مرکزی، قزوین و قم مشاهده شد. همچنین بیشترین افزایش تردد نسبت به سال قبل در استان‌های لرستان، کرمانشاه، مرکزی، قزوین و گیلان به ثبت رسید. در مقابل، آذربایجان غربی کاهش تردد را تجربه کرد.

رشد ۴.۳ درصدی فوتی‌های تصادفات/ ۵ استان در صدر

رئیس پلیس راه فراجا گفت: متأسفانه در زمستان سال گذشته ۳۳۸۳ نفر از هموطنان جان خود را در تصادفات از دست دادند که در مقایسه با سال قبل ۱۳۹ نفر افزایش داشته که رشد ۴.۳ درصدی را نشان می‌دهد. بیشترین رشد مربوط به ماه اسفند بوده که امسال باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: اگرچه زمستان کمترین تعداد جان‌باختگان را در مقایسه فصلی به خود اختصاص می‌دهد، اما رشد تلفات در این فصل نگران‌کننده است. بیشترین افزایش جان‌باختگان زمستان گذشته مربوط به استان خوزستان با ۴۹ نفر و رشد ۳۳ درصدی بوده است. استان‌های اردبیل، تهران بزرگ، گلستان و اصفهان نیز بیشترین افزایش جان‌باختگان را داشتند.

کرمی اسد یادآور شد: استان‌های مرکزی، کرمان، شمال، مازندران، هرمزگان و آذربایجان غربی جزو استان‌های موفق در مدیریت حوادث و کاهش تلفات زمستانی بودند.

بیشترین علت تصادفات زمستانی/ بحرانی‌ترین ساعات تصادف

این مقام انتظامی اظهار کرد: در بررسی علت‌ تصادفات زمستانی، بیشترین علت مربوط به عدم کنترل وسیله نقلیه متأثر از شرایط آب‌ و هوایی است؛ عاملی که در کنار «عدم توجه به جلو» به‌عنوان ۲ فاکتور اصلی حوادث مطرح می‌شود. همچنین بحرانی‌ترین ساعات تصادفات به طور کلی بین ساعت ۱۶ تا ۲۰ است که با سهم ۲۷ درصدی بیشترین نقش را در بروز حوادث دارد.

وی با اشاره به اهمیت زمان‌بندی وقوع تصادفات زمستانی اظهار داشت: کاملا آشکار است که چه میزان از حوادث زمستانی در بازه ساعت ۱۲ ظهر تا ۸ شب رخ می‌دهد، به‌طوری‌که حدود ۵۰ درصد تصادفات در همین بازه زمانی ثبت شده است. این مسأله در ارزیابی طرح زمستانی سال گذشته باید به‌طور ویژه مورد توجه قرار گیرد.

۷ چالش‌ دردسرساز در خدمات‌رسانی زمستانی به مسافران راه‌ها

کرمی‌ اسد گفت: بخشی از آسیب‌ها و چالش‌های خدمات‌رسانی به هموطنان در سال گذشته ناشی از همین شرایط بود. برای مثال، یکی از موضوعات مهم فراهم‌ بودن مکان‌های مناسب برای اسکان اضطراری درراه‌ماندگان است. ما در شرایط عادی برای تأمین غذا و پوشش نیازهای اولیه آمادگی داریم، اما در شرایط خاص زمستانی سال گذشته با چالش مواجه شدیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از محورهای مهم، کنترل فنی ویژه پیش از اعزام ناوگان حمل‌ و نقل مسافری است. سال گذشته برخی شرکت‌ها با تأخیر در آماده‌سازی و اعزام ناوگان مواجه بودند که می‌تواند در شرایط بحرانی نگرانی‌های جدی ایجاد کند. در شرایط عادی مشکلی وجود ندارد، اما در زمان بحران همین تأخیرها به مشکلات عمده منجر می‌شود و امسال باید به‌طور جدی مدنظر قرار گیرد.

رئیس پلیس راه فراجا بیان کرد: موضوع سوخت‌رسانی در محورهای زمستانی نیز اهمیت بالایی دارد. پیش‌بینی‌های لازم باید انجام شود تا در شرایط اضطراری با کمبود سوخت مواجه نشویم. همچنین پیش‌بینی نکردن جرثقیل سنگین در محورهای کوهستانی یکی از آسیب‌ها بود؛ موضوعی که تأخیر در امدادرسانی و انسداد راه‌ها را به‌دنبال داشت.

وی افزود: در حوزه مدیریت محورها، تجربه پلیس راه نشان داده که استقرار مدیر واحد در محورهای همجوار و هماهنگی کامل میان دستگاه‌های امدادی، باعث تسهیل خدمات‌رسانی در شرایط خاص می‌شود. پیشنهاد می‌کنم این مدل مدیریت واحد در سایر حوزه‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

این مقام انتظامی گفت: از دیگر چالش‌ها، ضعف در ایمنی پرتگاه‌ها و تجهیزات راه است که باید توسط دستگاه‌های مرتبط دنبال شود. همچنین یکی از مشکلات امدادرسانی، استفاده از لباس‌های غیرمتحدالشکل توسط نیروهای امدادی بود؛ به همین دلیل امسال اولویت ما استفاده از پوشش‌های یکپارچه و استاندارد است.

وی ادامه داد: در طرح زمستانی امسال، یک خط قرمز جدی برای خودروهای شخصی و امدادی تعریف شده است. همکاران ما در محورهای ورودی و پایگاه‌ها بر نحوه تردد و رعایت الزامات ایمنی نظارت ویژه دارند و مسافران نیز باید این موضوع را مدنظر قرار دهند.

اهمیت اطلاع از شرایط جوی برای مسافران و دستگاه‌های خدماتی و امدادی

رئیس پلیس راه فراجا اظهار کرد: اطلاع‌رسانی شرایط ترافیکی و وضعیت محورهای کشور از اهمیت بالایی برخوردار است. استفاده از سامانه‌های پیامکی و هشداردهنده باید بر اساس جغرافیای هر استان انجام شود، زیرا ممکن است وضعیت جوی در مبدأ سفر پایدار باشد، اما مسافر در ادامه مسیر با شرایط زمستانی و کولاک مواجه شود.

وی گفت: با بهره‌گیری از داده‌های سازمان هواشناسی و پیش‌بینی‌های دقیق این سازمان می‌توان مدیریت بهتری در عملیات زمستانی داشت و از بروز بسیاری از مشکلات پیشگیری کرد. لازم است تمام دستگاه‌های امدادی و خدمات‌رسان اطلاعات جوی را ملاک برنامه‌ریزی قرار دهند تا عملیات زمستانی با دقت و هماهنگی بیشتری انجام شود.

گردآوری: کولاک
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کولاک بنویسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا