قیمت نجومی گل برای روز مادر؛ از سبد به تک شاخه رسیدیم!

در آستانه روز زن، افزایش قیمت گل به یکی از دغدغههای اصلی مصرفکنندگان تبدیل شده است.
در آستانه روز زن، بازار گل کشور شاهد تغییر الگوی عجیبی شده است؛ افزایش نجومی قیمتها ناشی از تورم و هزینههای تولید، باعث شده است که سنت هدیه دادن سبد گل جای خود را به خرید صرفاً «چند شاخه گل بدون تزئین» بدهد. رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تأکید کرد که قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و بسیاری از خانوادهها برای ابراز محبت به مادران خود، مجبور به انتخابهای اقتصادی شدهاند.
با نزدیک شدن به روز زن (روز مادر)، بازار گل که همیشه در این ایام گرم و پررونق بود، امسال حالوهوایی متفاوت دارد. فروشندگان گل از کاهش محسوس خرید مردم خبر میدهند؛ آنطور که رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران میگوید، دیگر مثل سابق کسی سبد گل نمیخرد. به گفته فعالان این صنف، قیمت گلهای پرطرفداری، چون رز، لیلیوم و نرگس نسبت به سال گذشته بین ۳۰ تا ۷۰ درصد افزایش داشته است. بخشی از این افزایش به تورم عمومی، هزینههای حملونقل و رشد نرخ اجاره مغازهها برمیگردد، اما کارشناسان بازار میگویند عامل اصلی، افزایش هزینه تولید در گلخانهها و کاهش عرضه گلهای ایرانی در فصل سرد سال است.
گرانی در بازار گل
یکی از فروشندگان در میدان امام حسین میگوید: سالهای قبل مردم برای مادرشان سبد گل یا دسته گل سفارش میدادند، حالا همان مشتریها فقط چند شاخه رز ساده میخواهند. میگویند گل ماندگار نیست، میخواهند یادگاری دیگری بخرند.
رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه نیز در گفتوگویی اعلام کرد: مردم دیگر توان خرید گل در روز مادر را ندارند و بهصورت شاخهای خرید میکنند. خیلی از خانوادهها برای اینکه از قافله تبریک جا نمانند، یکی دو شاخه گل رز میخرند و بدون تزئین و روبان هدیه میدهند.
غلامحسین سلطان محمدی، رئیس اتحادیه گل و گیاه تهران، به اقتصاد ۲۴ گفت: جهش قیمتها در سال جاری ریشه در چند عامل کلیدی دارد. در درجه اول، که با افزایش بیسابقه هزینههای تولید، شامل بذر، کود و بهویژه انرژی گاز و برق مورد نیاز گلخانهها مواجه هستیم که فشار زیادی به تولیدکننده وارد کرده است.
وی گفت: در ایامی مانند روز زن، تولید در گلخانهها به ظرفیت ۱۰۰ درصد میرسد، اما باز هم حجم تقاضای بازار تهران از عرضه ظرف چند روز تجاوز میکند و این ناترازی کوتاهمدت فضا را برای سودجویی باز میکند. تولیدکننده قیمت فروش عمده را منطقی تعیین میکند، اما متأسفانه در مرحله توزیع نهایی، شاهد درج قیمتهایی هستیم که فاصله زیادی با قیمت اولیه دارد و وی خواستار نظارت بیشتر سازمانهای تعزیراتی بر واحدهای توزیع نهایی شد.
سلطان محمدی گفت: تولیدکنندگان در استان تهران توان تولید حدود ۸۰ درصد نیاز پایتخت را دارند، اما برای پوشش کامل روزهای خاص نیاز به تأمین از استانهای دیگر است که هزینههای حمل و نقل را بالا میبرد. مشکل اصلی در این مقطع، زمانبندی تولید است و اگر سرمایهگذاری در توسعه گلخانههای مدرنتر صورت نگیرد، هر ساله با همین معضل مواجه خواهیم بود.
وی افزود: فروشندگان نیز برای جلب مشتری، اقدام به فروش گلهای ساده بدون تزئین کردهاند تا قیمت نهایی کمتر شود. قبلاً تنها سبدهای تزئینشده و دستهگلهای لوکس فروش داشت، اما امسال بیشتر تقاضا برای گل شاخهای و حتی گلهای ارزانتر مثل میخک و داوودی است. کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش هزینههای تولید گلخانهای باعث شده بازار گل از کالای احساسی به کالای لوکس تبدیل شود. در حالیکه در دهههای گذشته خرید گل در روز مادر نشانه احترام و محبت بود، امروز برای خیلی از مردم تبدیل به یک تصمیم حسابشده اقتصادی شده است.
خودمان هم شرمنده مشتریها میشویم
به گزارش اقتصاد ۲۴، در ادامه در گفتوگو با تعدادی از شهروندان نیز همین موضوع تأیید شد. خانم احمدی، یکی از خریداران در بازار گل محلاتی گفت: دو سال پیش برای مادرم سبد گل گرفتم، امسال فقط سه شاخه گل رز. نه اینکه نخواهم، واقعاً توانش را ندارم.
آقای صادقی، فروشنده دیگری میگوید: ما خودمان هم شرمنده مشتریها میشویم. وقتی قیمت گل رز به بالای ۲۰۰- ۳۰۰ هزار تومان رسیده، چطور انتظار داریم مردم مثل قبل دستهگلهای صد تا دویست هزار تومانی بخرند؟
با وجود عشق و احترامی که ایرانیان برای مادر قائل هستند، گرانی گل باعث شده ابراز محبت رنگ اقتصادی به خود بگیرد. هرچند شاخههای ساده و بیتکلفی که این روزها هدیه داده میشود، شاید از سبدهای گرانقیمت صادقانهتر باشند.
گردآوری: کولاک
شما چه نظری دارید؟ دیدگاه خود را در سایت کولاک بنویسید.




